ForestKIT Q&A

TAPIO ForestKIT –palvelun ja sen kehitystyöhön liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia

Q: Bitcomp päätti yhteistyön Tapion kanssa koskien TAPIO ForestKIT -palvelua. Mitä tämä tarkoittaa asiakkaalle?
A: Lyhyellä aikavälillä tämä ei tarkoita minkäänlaisia muutoksia. TAPIO ForestKIT -palvelu toimii normaalisti vuodenvaihteeseen asti. Pidemmällä aikavälillä tuomme uuden ja paremman ratkaisun.

Q: Jatkaako Tapion ForestKIT-tiimi työskentelyä entiseen malliin nykyisellä kokoonpanolla?
A: Nykyisestä tiimistä Mikko L, Anssi, Heidi sekä Juho jatkavat Tapion työntekijöinä entiseen malliin ja ovat sitoutuneet palvelemaan ForestKIT-asiakkaita jatkossakin. Tiimiä on tarkoitus vahvistaa entisestään, kun uusi ratkaisu selviää.

Q: Miten minun pitää TAPIO ForestKIT -palvelun asiakkaana nyt toimia?
A: ForestKIT asiakkaan ei tarvitse tehdä tässä kohtaa mitään, sillä palvelu, ylläpito ja ennen kaikkea Tapion asiakaspalvelu jatkuvat täysin normaalisti vuoden loppuun asti. Myös taustalla toimiva tekniikka toimii yhteistyössä Bitcompin kanssa. Selvitämme eri vaihtoehtoja palvelun jatkamiseksi ja palaamme niihin heti syksyllä. Aiomme löytää parhaan ratkaisun asiakkaillemme ja tukea heidän liiketoimintaansa myös tulevaisuudessa.

Q: Voinko joutua maksamaan kahdesta palvelusta?
A: Et joudu. Meille tärkeintä on palvella jatkossakin asiakkaitamme hyvin. Jos mietit toisen palvelun käyttöönottamista, keskustelemme mielellämme lisää kanssasi. Kustannusten vuoksi TAPIO ForestKIT -palvelua ei ole syytä irtisanoa.

Q: Mitä TAPIO ForestKIT -palvelussa olevalle aineistolle tapahtuu?
A: Omat aineistosi ovat tallessa varmuuskopioituina, kuten tähänkin asti, ja ne ovat helppo siirtää myös muihin tietojärjestelmiin. Tapion asiantuntijat ovat apuna myös tässä asiassa.

Q: Mitä TAPIO ForestKIT -palvelulle tapahtuu, jatkuuko se tai tuoko Tapio markkinoille uuden metsätietojärjestelmän?
A: Selvitämme eri vaihtoehtoja palvelun jatkamiseksi ja palaamme niihin heti loppukesästä. Meille tärkeintä on palvella jatkossakin asiakkaitamme hyvin, ja rakentaa uutta vuosia jatkuneiden asiakassuhteiden ja luottamuksen päälle. Tapio ForestKIT tunnetaan Tapion asiantuntijoiden erinomaisesta asiakaspalvelusta, käyttäjien tarpeita palvelevasta järjestelmästä ja vahvasta asiaosaamisesta, minkä käyttäjätyytyväisyyskyselytkin osoittavat. ForestKIT käyttäjäkyselyn mukaan (2019) sekä palvelun yleisarvosana että suosittelun todennäköisyys ovat kasvaneet viime vuosina ja lähentelevät molemmat kouluasteikolla yhdeksää, mikä on upea saavutus! Uskomme, että löydämme entistä paremman ratkaisun siihen, että TAPIO ForestKIT -palvelu jatkuu myös vuodenvaihteen jälkeen. Teemme tämän tavoitteen saavuttamiseksi erittäin intensiivisesti töitä. Meillä on parhaillaan kehityksen alla täysin uusia ratkaisuja metsätiedon hallintaan ja käsittelyyn liittyen.

Q: Miksi minun ei kannata vaihtaa pois ForestKIT-palvelusta, jos sen kehitys loppuu vuoden lopussa?
A: ForestKIT on asiakkaiden arvostama ja kiittämä, vakaasti toimiva palvelu, joka on myös kattavasti testattu. ForestKIT -palvelussa sijaitsevat aineistot ovat hyvässä tallessa, ja ne ovat milloin vain tarvittaessa helppo siirtää pois palvelusta. Ei ole mitään syytä tässä kohtaa lähteä siirtämään aineistoja kiireellä toiseen järjestelmään.

Q: Miksi TAPIO Palvelut Oy:n ja Bitcomp Oy:n kehitysyhteistyö loppuu TAPIO ForestKIT -palvelun osalta?
A: Kehitysyhteistyö loppuu Bitcompin tahdosta, sillä he kehittävät täysin vastaavanlaista palvelua itse. Nykyinen TAPIO ForestKIT -palvelu toimii normaalisti vuodenvaihteeseen asti, jolloin Tapion ja Bitcompin kehitysyhteistyö päättyy. ForestKIT asiakkaalle kehitysyhteistyön päättyminen ei aiheuta tässä vaiheessa toimenpiteitä.

Q: Mikä TAPIO ForestKIT -palvelun ja Forestan ero on?
A: Ammattikäyttöön suunniteltu metsätietojärjestelmä TAPIO ForestKIT on selkeä ja helppokäyttöinen työväline laadukkaiden metsäsuunnitelmien, leimikkosuunnitelmien ja tila-arvioiden tekemiseen, metsätöiden hallintaan sekä metsävaratiedon ylläpitämiseen. ForestKIT-palvelun sielu ovat sen asiakastarpeen tuntevat ammattitaitoiset asiantuntijat, jotka kehittävät palvelua rautaisella osaamisellaan ja koko sydämellään sekä pitkäaikaiset asiakassuhteet. Tapion tuottamaan palveluun yhdistyy myös Tapion koko muun asiantuntijajoukon laaja-alainen ja syvällinen metsäalan substanssiosaaminen, jonka merkitys korostuu tulevaisuudessa entisestään. Tapion ForestKIT -tiimin toimintaperiaate on aina ollut, että asiakasta ei jätetä pulaan missään tilanteessa.

Q: Mikä on ollut Tapion rooli ForestKIT-palvelun kehityksessä?
A: Tapion suurin rooli kehityksessä on ollut toimialan osaamisen mukaan tuominen palvelun kehittämiseen. Tapion vastuulla on muun muassa järjestelmän määrittelyt, kehittämisen suunnittelu, kattava testaaminen, eri asiakasnäkökulmien yhteensovittaminen, asiakaspalvelu, käyttöohjeet, myynti sekä markkinointi. Merkittävä osa ForestKIT -palveluun kehitetyistä yksityiskohdista on syntynyt nimenomaan Tapion asiantuntijoiden ansiosta.

Q: Jatkuuko Tapio ForestKIT-asiakaspalvelu uudessa tuotteessa?
A: Selvitämme uutta ForestKIT-järjestelmäratkaisua, jonka asiakaspalvelua luonnollisesti hoitaisi Tapion mahtava porukka, kuten tähänkin asti. Kerromme tästä heti lisää, kun se on mahdollista. Bitcomp Oy:n Foresta-järjestelmän osalta asiakaspalvelua ei jatkossa enää tuota Tapio.

Q: Mitä uusia palveluita Tapiolta on tulossa?
A: Meidän piirustuslaudallamme on monia uusia, eri asiakasryhmien liiketoimintaa tukevia palveluita. Tapio kehittää esimerkiksi parhaillaan esimerkiksi metsänarvonmäärityksen työkaluja, Etapio -metsänomistajasovellusta ja metsänhoitosuositusten digitalisointia.

Q: Mikä on TAPIO ForestKIT?
A: Ammattikäyttöön suunniteltu metsätietojärjestelmä TAPIO ForestKIT on selkeä ja helppokäyttöinen työväline laadukkaiden metsäsuunnitelmien, leimikkosuunnitelmien ja tila-arvioiden tekemiseen, metsätöiden hallintaan sekä metsävaratiedon ylläpitämiseen. TAPIO ForestKIT -palvelun asiakkaina on metsäpalveluyrittäjien lisäksi kaupunkeja, kuntia, seurakuntia, oppilaitoksia ja isoja metsäyrityksiä. Tapio on kehittänyt TAPIO ForestKIT -palvelua yhteistyössä Bitcomp Oy:n kanssa vuodesta 2012 alkaen. Yhteistyö päättyy vuoden 2020 lopussa.

Q: Miten TAPIO ForestKIT -palvelu sai alkunsa?
A: TAPIO ForestKIT -palvelu sai alkunsa vuonna 2012, kun Tapio ja Bitcomp sopivat Tapion omistaman ja ylläpitämän Tforest nimisen järjestelmän korvaamisesta TAPIO ForestKIT palvelulla. TAPIO ForestKIT -palvelu päätettiin tehdä yhteistyömallilla. Tapio toi yhteistyöhön mukanaan mm. Tforest-järjestelmän asiakkaat, asiaosaamisen sekä projektimallin käytöntukeen ja käyttäjäpäiviin liittyen. Bitcomp toi puolestaan teknistä osaamista alustaratkaisun muodossa, minkä päälle ForestKIT–palvelu rakennettiin.