Metsäalan digitalisoituminen jatkuu: uusi metsä­tieto­järjestelmä tulee markkinoille vielä tänä vuonna

8.9.2020

Tapio ja Simosol lähtevät yhdessä rakentamaan uuden sukupolven ammattitason metsätietojärjestelmää. Tavoitteena on vastata erilaisten asiakasryhmien tarpeisiin ja tuoda metsänhoidon asiantuntemus kattavasti ja helposti jokaisen ulottuville.

Tapion vuodesta 2012 kehittämä TAPIO ForestKIT -palvelu saa uuden suunnan nyt alkavan yhteistyön myötä. Ammattikäyttöön suunniteltu metsätietojärjestelmä TAPIO ForestKIT on laadukkaiden metsä- ja leimikkosuunnitelmien, tila-arvioiden tekemisen, metsätöiden hallinnan sekä metsävaratiedon ylläpitämisen työkalu.

“Lähdemme rakentamaan täysin uudenlaista tuotetta, missä pystymme hyödyntämään alkukesästä julkaistua, monitavoitteista päätöksentekoa tukevaa Etapio-sovellusta. Uudesta palvelusta tulee huomattavasti asiakaslähtöisempi ja toiminnallisuuksiltaan parempi ratkaisu kuin edeltäjistään”, sanoo Tapion palvelualueen päällikkö Mikko Lumperoinen.

Kehitysyhteistyö on jo käynnissä ja uuden palvelun ensimmäiset toiminnallisuudet valmistuvat vuoden loppuun mennessä. Keskeisiä ominaisuuksia ovat muun muassa asiakasrekisteri sekä kiinteistöjen ja metsävarojen hallinta. Uusi palvelu on suunnattu muun muassa metsäpalveluyrittäjille, julkishallinnon asiakkaille ja muille ammattimaisille metsänomistajille.

“Etapion kehittäminen ammattikäyttöön on luonteva jatkumo viime vuonna aloittamallemme yhteistyölle. Haluamme auttaa metsäalan ammattilaisia ja tarjota helppokäyttöisiä, mutta myös monipuolisia mahdollisuuksia metsänkäytön suunnitteluun eri sidosryhmien tarpeet ja tavoitteet huomioiden. Tuote antaa välineitä myös eri tahojen osallistamiseen, jolloin esimerkiksi kaupungit voivat tehdä päätöksiä ymmärrettävien suunnitteluskenaarioiden perusteella”, Simosol Oy:n teknologiajohtaja Antti Mäkinen kertoo.

Palvelualueen päällikkö Mikko Lumperoinen ja liiketoimintajohtaja Olli Äijälä Tapiosta iloitsevat uudesta palvelusta. Iloon yhtyy myös teknologiajohtaja Antti Mäkinen Simosolista.

Tapio ja Simosol ovat kehittäneet metsäammattilaisille ja metsänomistajille suunnattua Etapio-palvelua viime vuodesta lähtien. Nyt alkavan uuden yhteistyön lisäksi Tapiolla tulee olemaan myös toinen tekninen ratkaisu myöhemmin syksyllä. Tämä takaa sen, että palvelu nykyisille ForestKIT-asiakkaille on kokonaisuudessaan entistä laajempaa ja monipuolisempaa. Nykyinen kehitysyhteistyö IT-yritys Bitcompin kanssa TAPIO ForestKIT-palvelun osalta päättyy kuluvan vuoden lopussa.

png-muotoinen Tapion logo

• Olli Äijälä