Metsänhoidon suositukset ovat saatavilla ruotsiksi – verkkopalvelu avattu

23.9.2021

Metsänhoidon suositukset esittelevät metsänomistajille suomalaisen metsänhoidon parhaita käytäntöjä ja vaihtoehtoja. Suositukset ovat nyt saatavilla ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan ruotsiksi ja sähköisessä muodossa. Metsäammattilaisille tämä tuo merkittävän avun metsänomistajien neuvontaan ja tietopalvelujen kehittämiseen.

Metsänhoidon suositukset julkaistiin ensimmäistä kertaa sähköisessä muodossa vuosi sitten, tuolloin suomenkielisinä. Neuvot erilaisiin metsänhoidon päätöstilanteisiin löytyvät verkkopalvelusta helpommin kuin lukuisista kirjoista. Suositustiedot voidaan pitää palvelussa jatkuvasti ajantasaisina.

Metsänomistajia palvellaan omalla äidinkielellä

23.9.2021 on avattu verkkopalvelu www.rekommendationerforskogsvard.fi, jonka myötä suositukset ovat nyt saatavilla kokonaisuudessaan molemmilla kotimaisilla kielillä. Ensimmäistä kertaa suositukset löytyvät ruotsiksi myös erityistilanteisiin, kuten riistametsänhoitoon ja metsäteiden kunnossapitoon.

Metsänomistajista ruotsinkielisiä on noin 10 %, eli hieman suurempi osuus kuin väestöstä keskimäärin.

– Metsänhoidon suositukset auttavat tekemään päätöksiä niin strategisella kuin toimenpiteiden tasolla. On tärkeää, että kestävän metsätalouden käytännöt ja eri toimenpiteiden vaikutukset saadaan esiteltyä tasa-arvoisesti kaikille metsänomistajille ja alan ammattilaisille, toteaa metsäneuvos Niina Riissanen maa- ja metsätalousministeriöstä.

Tiedot ovat siirrettävissä myös metsäalan muihin tietojärjestelmiin avoimen rajapinnan kautta.

– Uskomme, että tiedon vapaa liikkuvuus parantaa entisestään metsänomistajien palveluja. Esimerkiksi Suomen metsäkeskuksen Metsään.fi (MinSkog.fi) -palvelusta saa jo oman metsän toimenpide-ehdotusten ohessa tietoa suositelluista metsänhoidon käytännöistä, kertoo metsätietoasiantuntija Henry Schneider Tapiosta.

Metsäammattilaisille uusi palvelu tuo merkittävän avun metsänomistajien neuvontaan.

– On paljon helpompaa kaikille, kun suositukset ovat myös ruotsiksi. Vaikka maastossa metsänhoidon asiat tuntuvat yksinkertaisilta, asioiden pukeminen sanoiksi on vaikeampaa. Kun työskentelen metsänomistajien kanssa, on hyvä, että voimme käyttää oikeita termejä omalla äidinkielellä, sanoo toimitusjohtaja Henrik Andersson Stockfors Ab:sta.

Metsänhoidon suositukset perustuvat tutkimustietoon ja käytännöstä saatuihin kokemuksiin. Ne valmistellaan yhdessä metsä-, ympäristö- ja ilmastoalan tutkijoiden ja asiantuntijoiden sekä tiedon käyttäjien kanssa. Työtä koordinoi Tapio. Metsänhoidon suositukset vievät käytäntöön kansallisen metsästrategian tavoitteita kokonaiskestävästä metsätaloudesta. Palvelun rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

Lisätietoja:

Metsätietoasiantuntija Henry Schneider, Tapio, henry.schneider@tapio.fi, puh. 040 160 8564

Hyväksymällä markkinointievästeet näet videon.