Metsät tarjoavat upeita matkailuvaihtoehtoja

2.6.2020

Suomen metsät kiinnostavat niin kotimaassa kuin ulkomailla ja vierailijamäärät kasvavat kohisten kansallispuistoissa ja luonnonsuojelualueilla. Metsiemme historia ja niiden kulttuuriperintö tarjoavat laajemminkin vahvan tarinan hyödynnettäväksi matkailussa. Kasvavan kysynnän tueksi tarvitsemme tavallisten metsien järkevää tuotteistamista matkailukäyttöön.

Tavalliset talousmetsämme hyvien kulkuyhteyksien ja palvelujen varrella ovat heikosti hyödynnetty mahdollisuus Suomen matkailumarkkinoinnissa. Metsien kulttuurin, historian, terveysvaikutusten sekä metsästä saatavien tuotteiden avulla voidaan helposti rikastuttaa matkailutarjontaa. Tapio on ollut mukana kehittämässä metsien monikäyttöä jo usean vuoden ajan.

”Metsien kestävä käyttö matkailussa ja luonnon tuottamat terveysvaikutukset ovat aiheita, jotka kiinnostavat kuntia, kaupunkeja ja yksityisiä henkilöitä. Metsämatkailun ja hyvinvointi- ja terveysmatkailun kehittämisessä on suuret mahdollisuudet. Kehittämistyössä avainasemassa on laaja-alainen tekeminen ja kiinnostavien kokonaisuuksien rakentaminen yhdessä esimerkiksi kuntien kanssa”, sanoo matkailun kehittämiseen ja luonnon tuottamien terveysvaikutusten tunnetuksi tekemiseen perehtynyt Airi Matila Tapiosta.

Myös yhteistyökumppanit uskovat metsien voimaan matkailun vetonaulana.

”Tavalliset talousmetsät, pittoreskit majoitus-, ruokailu-, ohjelma- ja välinevuokrauspalvelut yhdessä paikallisen metsän käyttökulttuuria avaavien tarinoiden kera ovat oivallinen voimavara suomalaisen kestävän matkailun vahvistamiseksi”, sanoo Uudenmaan liiton kulttuurin erityisasiantuntija ja Suoma ry:n kunniapuheenjohtaja Tarja Haili.

Metsien kulttuuri ja ekologiset tuotteet osaksi matkailun liiketoimintaa

Business Finlandin mukaan kansainväliset matkailijaryhmät etsivät Suomesta seikkailuja, luonnon ihmeitä, aitoutta ja suomalaista luksusta. Suomen matkailustrategia 2019–2028 nostaa keskiöön kestävän luontomatkailun kehittämisen kansainvälisen matkailukysynnän kasvattamiseksi. Valtioneuvoston vahvistama Kansallinen metsästrategia 2025 taas korostaa eri elinkeinojen tarpeiden yhteensovittamista, tuotteistamista ja markkinointia.

Paikallisia ja alueellisia, uniikkeja vetovoimatekijöitä voidaan hyödyntää tuotteistamalla luonnon arkikäyttöä, suomalaista elämäntapaa ja ylipäätänsä monipuolista, aineetonta kulttuuriperintöä. Tavallisissa metsissä on paljon vielä hyödyntämättömiä liiketoimintamahdollisuuksia. Esimerkiksi uusiutuva metsäteollisuus luo nykyisin yhteiskunnalle menestystä muun muassa bio- ja kiertotaloudessa ja tarjoaa kansainvälisestikin kiinnostavaa tarina-ainesta matkailulle. Samoin metsän tuotteita voisi hyödyntää ja tuoda esille markkinoilla olevia uusiutuvia ja kierrätettävistä raaka-aineista valmistettuja ekologisesti kestäviä tuotteita.

Kehitystyötä tehdään paikallisesti ja alueellisesti

Matkailun näkökulma löytyy metsien käytön historiasta, nykyisyydestä ja tulevaisuuden suunnitelmista. Aineeton kulttuuriperintö vahvistaa ja tekee näkyväksi paikallisten ihmisten, maanomistajien ja matkailijoiden suhdetta metsään ja luontoon.

Matkailuyrittäjiä ja kuntien matkailua kehittäviä ammattilaisia tarvitaan yhteistyöhön kokoamaan paikallista tietoa alueensa talousmetsien käytön historiasta, nykyhetkestä ja tulevaisuuden näkymistä. Tällä tavoin voidaan tuottaa esimerkiksi kunnan metsien tarina, kartoittaa parhaat tutustumiskohteet ja sopia maanomistajien kanssa alueen käytöstä yritystoimintaan.

Lisätietoa

Airi Matila, metsäasiantuntija, airi.matila(at)tapio.fi, +358 40 779 2258

  • Airi Matila
  • Metsäasiantuntija
  • airi.matila(at)tapio.fi
  • +358 29 432 6041